Organizacja pozarządowe – nowy obowiązek Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych
Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych – rejestr zawierający informacje o osobach fizycznych kontrolujących poprzez posiadane udziały lub prawo głosu podmioty wymienione w ustawie o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.
Od 31 października 2021 r. zgodnie ze zmianami ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1132, 1163, 1535, 2447) szereg podmiotów zostało zobowiązanych do zgłaszania swoich beneficjent rzeczywistych do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych. Zmiana ta dotyczy także stowarzyszeń wpisanych do rejestru KRS oraz fundacji i spółdzielni.
W myśl ustawy beneficjent rzeczywisty to „każda osoba fizycznie sprawująca bezpośrednio lub pośrednio kontrolę nad klientem w znaczeniu organizacją np.: fundacją, stowarzyszeniem; poprzez posiadanie uprawnień, które wynikają z okoliczności prawnych lub faktycznych, umożliwiające wywieranie decydującego wpływu na czynności lub działania podejmowane przez klienta, lub każdą osobę fizyczną, w imieniu której są nawiązywane stosunki gospodarcze lub jest przeprowadzana transakcja okazjonalna”. W takim rozumieniu ustawy BENEFICJENTEM RZECZYWISTYM jest FAKTYCZNY DECYDENT – osoba fizyczna (zawsze), która zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz statutem samej organizacji decydujący wpływ na jej działalności.
W przypadku stowarzyszeń posiadających wpis do KRS oraz fundacji beneficjentem rzeczywistym jest każda osoba fizyczna dysponująca więcej niż 25% ogólnej liczby głosów w organie stanowiącym tej osoby prawnej. W przypadku braku możliwości ustalenia takich osób każdy członek zarządu organizacji.
Podmioty zobowiązane do przekazywania w/w informacji mają 7 dni od momentu rejestracji podmiotu w KRS. Taki sam termin obowiązuje w przypadku każdej zmiany danych podlegających wpisowi. Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych jest jawny i nie ma do niego zastosowanie RODO, a wszystkie dane dotyczące beneficjentów rzeczywistych są w nim utrzymywane przez 10 lat od momentu wykreślenia organizacji z KRS. Obok imienia i nazwiska oraz numeru PESEL, w zgłoszeniu należy podać wszystkie posiadane obywatelstwa oraz państwo zamieszkania.
Niedotrzymanie 7 dniowego terminu zgłoszenia nowych danych, ich zmiany do Rejestru lub podanie nieprawidłowych danych mogą skutkować karami finansowymi. W tej sytuacji ustawodawca przewiduje do 1 mln zł kary dla organizacji i nawet 50 tys. zł dla beneficjenta rzeczywistego, który nie dostarczy organizacji wymaganych informacji lub podał informacje nieprawdziwe.
Link do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych: https://crbr.podatki.gov.pl/adcrbr/#/